At blive sømand

Marie mærsk

At vælge at blive sømand faldt mig ikke svært. Jeg er opvokset i en søfarts familie. Både min far og min farfar var skibsfører i A. P. Møller. Jeg har været så heldig at være med min far ud at sejle som barn, første gang med Marie Mærsk, et godt gammeldags tankskib med midtskibsbygning.

Som barn og teenager besøgte vi tit min far i Rotterdam. Skibene blev gradvist større og det eksploderede efter 6-dages krigen i 1967, da ægypterne lukkede Suez-kanalen. Fra 30- 40.000 tdw til over 200.000 tdw, på de 8 år lukningen af kanalen varede.

Det betød samtidig længere mellem besøg. Turen fra Golfen syd om Afrika til Rotterdam tog 30-35 døgn. Samtidig blev det også til længere ophold i Rotterdam – skibene skulle som regel have maskin-døgn, og det startede først når skibet var udlosset. Så fik mestrene travlt og navigatørerne kunne slappe lidt af. Nu havde de også rendt r…. ud af bukserne med at få losset og strippet tankene. I mine yngre år syntes jeg det var sjovt at rende rundt med pumpmanden og dreje på ventiler – de var endnu ikke blevet hydrauliske. Røde, grønne og blå ventiler rundt omkring på tankdækket. Det hyggelige forsvandt da det det hele blev flyttet hen agter og styret fra et kontrolrum. Midskibsbygningen manglede – der var så dejligt fredeligt.