Scheduler

Da jeg mønstrede Tobias Mærsk i San Francisco 3. juni 1975, havde jeg en Mayland kalender med i håndbagagen. Af en mig stadig ukendt årsag skrev jeg ankomst og afgangs tider ned i denne kalender. Det er jeg så blevet ved med lige siden, lige indtil min sidste afmønstring 4. oktober 2018 i Esbjerg. Jeg anskaffede mig en notesbog i Yokohama og overførte alle data i den. Maylands kalender fandt jeg for besværlige, især hen over et årsskifte.

Jeg havde så en pause som sømand fra 27. december 1997 til 6. oktober 2014, hvor jeg arbejde som IT-tekniker. I den periode lavede en database med alle de data jeg havde i min logbog. I første omgang i Microsoft Access. Jeg har konverteret databasen til MySQL. MS Access er ikke et velegnet udgangspunkt for en hjemmeside udgivelse.

At have den mængde data tilgængelig i en database giver mulighed for at lave en mængde forskellige søgninger og beregninger meget hurtigt.

22-11-2020 er jeg blevet færdig med at opmåle distancer – det er aligevel blevet til nogle sømil gennem tiderne.

Antal udmønstringerAntal skibeTid om bordTid i havnAntal anløbAntal havneAntal landeTotal distance
Antal udmønstringerAntal skibeTid om bordTid i havnAntal anløbAntal havneAntal landeTotal distance

Om bord har man tit diskutere, at ankomst og afgang altid ligger om natten – eller også er det regnvejr. Jeg har desværre ingen vejr data i min database, men jeg kan spørge databasen om hvor mange ankomster eller afgange, der ligger mellem kl. 1800 og 0600 – og det giver følgende resultat – ikke at man skal sidde og bladre dem alle sammen igennem.

Ankomst datoTidAfgangs datoTidHavn
Ankomst datoTidAfgangs datoTidHavn